De allereerste editie van de Dag van de Klantgerichte Bouw bracht gisteren in De Boerinn in Kamerik honderden professionals uit de sector samen. Stichting Klantgericht Bouwen is één van de organisatoren van dit nieuwe initiatief dat in het teken stond van kennisdelen, samenwerking en - natuurlijk - klantgericht bouwen. Een hoogtepunt van de dag was de feestelijke uitreiking van de SKB Awards 2025, die werden overhandigd door Wytzejan de Jong (CEO Woningborg), André van Schie (Gedeputeerde Provincie Utrecht) en Arjan Noorthoek (Wethouder gemeente Woerden).
Drie awards, drie verhalen
Zoals ieder jaar zijn de SKB Awards toegekend in drie categorieën: Koperskeuze, Oplevering en Kopersbegeleiding. Kopers van nieuwbouw beoordelen de bouwers van hun woning op tientallen punten gedurende het volledige proces; van eerste contact tot de nazorgfase. Een zorgvuldige analyse van alle data zorgt jaarlijks voor een overzichtelijke ranglijst, waaruit we kunnen opmaken welke bouwers een SKB Award verdienen in de betreffende categorieën. De uitslag leverde dit jaar zowel vertrouwde toppers als opvallende verschuivingen op.
Koperskeuze Award: Van Santvoort Bouw
Van der Steeg Ontwikkelen & Bouwen uit Genemuiden maakte als nieuwkomer indruk met een nominatie, terwijl ook Bouwbedrijf Berghege uit Oss het podium bereikte. Toch ging de prijs naar een bekende naam als we lijsten van de voorgaande jaren erbij pakken: Van Santvoort Bouw uit Veldhoven, dat zich opnieuw onderscheidde als klantgerichte bouwer.
Oplevering Award: MBB
In deze categorie viel de grote verrassing van de dag. MBB uit Utrecht ging naar de hoogste trede van het podium in 2025. Oud-winnaar Van Santvoort Bouw en Heilijgers uit Amersfoort volgden als sterke mededingers, maar het was MBB dat de kroon spande volgens de klanten van het bouwbedrijf.
Kopersbegeleiding Award: Van Santvoort Bouw
Bij de prijs voor de beste begeleiding van kopers is de spanning altijd groot; het is misschien wel de meest ‘persoonlijke’ award. Naast Van der Steeg Ontwikkelen & Bouwen en Jongen uit Roermond was het opnieuw Van Santvoort Bouw dat de winst pakte. Daarmee sleepte het bedrijf dit jaar maar liefst twéé awards in de wacht, een prestatie die hun jarenlange reputatie als koploper in klantgericht bouwen onderstreept.
Klantgerichtheid als rode draad
Volgens Edwin Groot, directeur van Stichting Klantgericht Bouwen, bewijzen de resultaten hoe breed de aandacht voor klantgerichtheid inmiddels leeft in de sector: “De SKB Awards zijn een spiegel van wat de consument ervaart. Dat we hier gevestigde namen én nieuwkomers zien uitblinken, laat zien dat klantgericht werken niet meer weg te denken is. De koppeling met de eerste Dag van de Klantgerichte Bouw maakt dit een mijlpaal voor de hele sector.”
Over Stichting Klantgericht Bouwen
Stichting Klantgericht Bouwen is al meer dan twintig jaar gespecialiseerd in klanttevredenheidsonderzoeken in de woningbouw. Het doel: de dienstverlening van bouwbedrijven continu verbeteren. Goed voor de consument én goed voor de sector. Voor aangesloten bouwbedrijven, de zogeheten SKB’ers, wordt jaarlijks de exclusieve SKB Award-uitreiking georganiseerd.
SKB’ers vragen uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB’er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare onderdelen in het proces?
Zie ook www.klantgerichtbouwen.nl voor meer informatie over de stichting.