Veelgestelde vragen: Het Woningborg Certificaat
Het Woningborg Certificaat biedt zekerheid voor iedereen die betrokken is bij de bouw van een nieuwe woning. Voor kopers betekent het bescherming tegen financiële risico’s bij faillissement van de bouwer of bij bouwtechnische gebreken na oplevering. Voor bouwondernemers is het een bewijs van kwaliteit en betrouwbaarheid: het laat zien dat hun bouwplan voldoet aan de eisen van Woningborg en dat kopers kunnen rekenen op zekerheid tijdens én na de bouw.
In dit artikel leest u de antwoorden op veelgestelde vragen over het Woningborg Certificaat: wat het is, wanneer u het ontvangt en wat het precies betekent voor koper en bouwer.
Het certificaat biedt de koper 2 vormen van bescherming.
- Het biedt tijdens de bouw bescherming tegen de gevolgen van een faillissement van de ondernemer, de zogenaamde Insolventiewaarborg.
- Het biedt een vangnet voor als de ondernemer bouwtechnische onvolkomenheden na 3 maanden na oplevering niet kan (vanwege faillissement) of niet wil herstellen, de zogenaamde herstelwaarborg.
Bij dat laatste (het niet willen herstellen) heeft de koper ook een vonnis van de Raad van Arbitrage in bouwgeschillen nodig en moet de in dat vonnis gegeven hersteltermijn zijn verstreken. De waarborg van Woningborg op de garantie van de ondernemer loopt tot uiterlijk 10 jaar en 3 maanden na oplevering. Voor meer info over dergelijke termijnen verwijzen wij u naar de Bijlage A behorende bij de garantie- en waarborgregeling die van toepassing is.
Als de koper een woning heeft gekocht uit een nieuwbouwproject (2 of meer woningen), heeft hij het certificaat nodig vóórdat hij naar de notaris gaat om eigenaar te worden van de grond of, in geval van een appartement, het appartementsrecht.
De koper ontvangt het Woningborg-certificaat zodra Woningborg planacceptatie heeft afgegeven op het bouwplan en wij de getekende overeenkomst akkoord hebben bevonden. Zijn er vragen over wat de status is? Neem dan eerst contact op met de ondernemer.
Verdere toelichting:
Kopers, geldverstrekkers (banken, verzekeringsbedrijven e.d.) en tussenpersonen benaderen Woningborg regelmatig met de vraag wanneer het Woningborg-certificaat wordt afgegeven. Geldverstrekkers verlangen soms al in een vroeg stadium van kopers om het Woningborg-certificaat te overleggen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen c.q. afgeven van een rentevoorstel ten behoeve van een hypothecaire geldlening. Dit kan vaak nog niet omdat er dan nog geen certificaat is afgegeven.
Het certificaat hoeft op dat moment ook nog niet afgegeven te zijn omdat de koper, en daarmee de geldverstrekker, nog geen risico loopt en dus ook geen schade kan lijden. De koper, en daarmee de geldverstrekker, loopt pas risico wanneer het recht van hypotheek wordt gevestigd en betalingen vanuit het hypotheekdepot worden verricht. En dat recht wordt pas gevestigd bij het passeren van de notariële akte van levering waarmee de koper eigenaar wordt van het perceel grond waarop de woning wordt gebouwd.
Uitzondering op die regel is wanneer er sprake is van individuele opdrachtbouw (kavelbouw). Vaak hebben kopers de grond al in eigendom, waarvoor in een groot aantal gevallen ook een financiering nodig is, voordat men tot het contracteren met een aannemer overgaat. Die individuele aannemingsovereenkomst vormt de basis voor Woningborg om, nadat het plan waarvan de woning deel uitmaakt is geaccepteerd, het Woningborg-certificaat af te geven. De koopovereenkomst waarmee ‘slechts’ de grond wordt gekocht, wordt niet als die basis gezien.
Conclusie: voor het aanvragen/verstrekken van een hypotheekofferte is een Woningborg-certificaat nog niet nodig. In geval van projectmatige bouw is een certificaat pas nodig bij het vestigen van het recht van hypotheek, iets dat tegelijkertijd met het passeren van de akte van levering plaatsvindt.
De Vereniging van Eigenaren van een gebouw (VvE) ontvangt na oplevering van de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw een eigen certificaat.
De ondernemer heeft de verplichting de aanvraag tot certificering van de gemeenschappelijke gedeelten binnen 2 weken na de algemene oplevering in te dienen. De VvE heeft de mogelijkheid om dat te doen.
De aanvraag moet vergezeld gaan van:
- Het opleveringsrapport van de algemene oplevering.
- Een overzicht van straatna(a)(m)(en) en huisnummer(s) gerelateerd aan de bouwnummers.
- Een kopie van de gewaarmerkte akte(n) van (hoofd- en onder)splitsing.
- Het correspondentieadres van de VvE.
De koper ontvangt het certificaat digitaal of, indien gewenst, per post van Woningborg. Zorg ervoor dat uw emailadres bij de ondernemer bekend is.
Als een woning is gekocht in een nieuwbouwproject (zijnde een project bestaande uit 2 of meer woningen), is het certificaat nodig vóórdat de koper naar de notaris gaat om eigenaar te worden van de grond of, in geval van een appartement, het appartementsrecht.
Woningborg verstrekt een certificaat op het moment zoals hiervoor onder “Wanneer ontvangt de koper het certificaat?” beschreven. Waarom de geldverstrekkers in een eerder stadium om een Woningborg-certificaat vragen, is ons niet bekend. Het certificaat verkrijgt ook pas daadwerkelijk zijn waarde bij de notariële levering (eigendomsoverdracht). En ervoor loopt de geldverstrekker ook geen enkel risico.
Nee, de koper krijgt van Woningborg geen nieuw certificaat. De garantie van Woningborg (in de vorm van de herstelwaarborg) rust op de woning en gaat bij verkoop over op de nieuwe eigenaar van de woning. De koper doet er verstandig aan om aan de verkopende partij te vragen of het Woningborg-certificaat bij ondertekening van het contract bij (bijvoorbeeld) de makelaar overhandigd kan worden.
Als de woning onder de verzekering is geaccepteerd en Woningborg een kopie van de door de koper en de ondernemer getekende en door Woningborg goedgekeurde aannemingsovereenkomst heeft ontvangen.
Wanneer de koper al langs de notaris is geweest kan de koper bij Woningborg terecht als er sprake is van schade/claim. Wij kunnen op basis van de naam en het adres het certificaat terugvinden. De koper hoeft dus niet bang te zijn dat zijn of haar certificaat kwijt is.