Veelgestelde vragen: Faillissement van de ondernemer
Hier vindt u de veelgestelde vragen over een faillissement van de ondernemer.
Na de bekendwording van een faillissement stuurt Woningborg een brief aan de curator namens de kopers van de nog in aanbouw zijnde woningen die in het bezit zijn van het Woningborg-certificaat. Hierin vraagt Woningborg aan de curator of de overeenkomst tussen de kopers en de ondernemer wel of niet nagekomen kan worden. Woningborg geeft de curator daar een redelijke termijn van 2 รก 3 weken voor.
Geeft de curator aan de overeenkomst met de koper niet verder na te komen, dan is Woningborg aan zet. Woningborg benadert kandidaat aannemers om uit te laten rekenen wat het afbouwen van de woning kost. Wanneer dat inzichtelijk is, zal overeenkomstig de toepasselijke Garantie- en waarborgregeling de afweging worden gemaakt of Woningborg de opdracht verstrekt om de woning af te bouwen of dat Woningborg de reeds door de koper betaalde termijnen van de aanneemsom vergoedt.
Als de curator besluit de overeenkomst na te komen, informeert Woningborg de kopers daarover. Daarna zal de curator zelf met de kopers communiceren. Komt de curator de overeenkomst niet na, dan informeert Woningborg de kopers verder over het vervolg.
Nee. Op het moment dat de ondernemer nog bestaat, is het niet de verantwoordelijkheid en taak van Woningborg om hierover te communiceren richting kopers. Woningborg kan pas in actie komen op het moment dat de ondernemer door de rechtbank failliet is verklaard.
Gerekend vanaf de datum van het faillissement kan de bouw in de meeste gevallen na 4 tot 6 maanden worden hervat. Dit kan echter afwijken.
Nee. In het geval Woningborg een afbouwregeling treft wordt er in beginsel niet meer gewerkt met werkbare werkdagen. In plaats daarvan wordt er een uiterste opleverdatum afgesproken, die in overleg met Woningborg wordt bepaald. Woningborg behartigt daarin de belangen van de kopers, zodat de afgesproken uiterste opleverdatum redelijk is.
Nee. De kosten die Woningborg maakt, zijn inbegrepen in de betaalde premie van het afgegeven certificaat en worden dus niet aan de kopers doorberekend.
Woningborg adviseert kopers om dit te bespreken met hun hypotheekadviseur en/of de hypotheekvoorwaarden te checken.
Nee. In geval van afbouw sluit Woningborg namens de kopers een afbouwovereenkomst met de nieuwe ondernemer. Kopers ontvangen hiervan een afschrift per e-mail.
Nee, niet door Woningborg. In sommige gevallen is het mogelijk dat het bericht dat de ondernemer failliet is, al reden genoeg is voor de geldverstrekker om het bouwdepot te verlengen.
Deze extra kosten vallen helaas niet onder de dekking van het Woningborg-certificaat. De koper kan deze kosten als vordering ter verificatie indienen bij de curator.
Nee, dit is niet toegestaan.
Voordat betaling van een factuur plaatsvindt, moet de koper er, voor zover mogelijk, op toe zien dat de gefactureerde werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Dit staat vermeld in de Algemene Toelichting behorende bij de overeenkomst met de ondernemer. We spreken van een onterechte betaling wanneer de factuur wel is betaald maar de uitgevoerde werkzaamheden, waar de factuur betrekking op heeft, nog niet (geheel) klaar zijn.
In geval van een faillissement inventariseert Woningborg of de stand van de bouw overeenkomt met wat er is gefactureerd en betaald. Hiervoor leveren kopers stukken aan bij Woningborg. Pas na de gesprekken met de curator en na de afronding van de inventarisatie van de stukken, kan Woningborg inhoudelijk iets zeggen over de vraag of er facturen onterecht zijn betaald. Hierover wordt dan op individuele basis contact opgenomen met de koper.
De klacht aan een opgeleverde woning kan mogelijk onder de herstelwaarborg van Woningborg vallen. Klik op deze link voor meer informatie over deze waarborg en wanneer hier een beroep op kan worden gedaan.