U heeft een verschil van mening met de ondernemer. Uw klacht wordt bijvoorbeeld niet opgelost, ook niet na eventuele bemiddeling door Woningborg. Dan kunt u gebruik maken van de geschillenregeling zoals opgenomen in uw contract met de ondernemer.
U kunt uw verschil van mening voorleggen aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw (RvA) of de gewone rechter. Het voordeel van de RvA is, dat de procedure laagdrempelig is en u er geen juridische bijstand voor nodig heeft.
Een vonnis van de RvA is bindend voor partijen. Bent u, of de ondernemer, het niet eens met het vonnis, dan is hoger beroep in sommige gevallen mogelijk. Kijk hiervoor in het geschillenreglement.
De arbiter toetst het geschil aan:
In de uitspraak geeft de arbiter per geschilpunt aan of het contract is geschonden en/of de Garantie- en waarborgregeling. Als hij een klacht toewijst, wordt ook aangegeven binnen welke termijn welke klacht moet worden opgelost. Maar de wijze van herstel is aan de ondernemer.
Komt de ondernemer de in het vonnis onder de Garantie- en waarborgregeling toegewezen klachten niet na, dan kunt u bij Woningborg een beroep op de herstelwaarborg doen.