Nog voor zij in het bezit zijn van de sleutel, starten de kopers een arbitrageprocedure. Zij eisen naast herstel van de klachten een schadevergoeding van € 6.000 of een in redelijkheid door de arbiter te bepalen bedrag. Daarnaast vorderen ze € 750 terug plus de kosten van rechtsbijstand en griffiekosten (aanvraagkosten voor de arbitrage).
De klachten betreffen leveringsgeschillen want hebben betrekking op wat is vastgelegd in contractstukken: technische omschrijving, kopertekeningen, koop-/aannemingsovereenkomst en meerwerklijst. Garantie is nog niet van toepassing, deze loopt vanaf 3 maanden na oplevering.
De ondernemer voert aan:
De arbiter oordeelt: de plafonds dienen alsnog vlak en sausklaar te worden gemaakt.
Het is duidelijk dat de partijen gladde en sausklare plafonds zijn overeengekomen. Er is niets ingebracht dat de uitleg van de letterlijke bewoording anders maakt. De argumenten van de ondernemer als verweer rechtvaardigen niet een afwijkende uitleg van de woordelijke tekst.
De ondernemer voert aan:
De arbiter oordeelt: veiligheidsglas hoeft niet te worden geplaatst.
NEN-normen zijn alleen van toepassing als ze tussen partijen zijn overeengekomen of als deze behoren tot dwingende overheidsregelgeving. In de overeenkomst en de Garantie- en waarborgregeling is niets hierover vastgelegd. De kopers baseren zich uitsluitend op het Bouwbesluit (2012).
Art. 2 van dit Bouwbesluit en art. 1.2 van de Regeling Bouwbesluit 2012 geven geen verplichting om in deze situatie veiligheidsglas te plaatsen. Ook de tekst op de tekening is niet maatgevend aangezien er geen sprake is van beglazing in een draagconstructie. Het betreft hier reguliere gevelopeningen.
De ondernemer voert aan:
De arbiter oordeelt: de ondernemer dient binnen 6 weken na vonnisdatum de dakbedekking op de platte daken te vervangen door EPDM.
De tekening met de tekst EPDM betreft een door beide partijen ondertekend contractdocument. Er is geen bewijs waaruit anders blijkt. Dat de architect de betreffende tekst heeft geplaatst is niet relevant en doet geen afbreuk aan het recht van de koper op nakoming daarvan.
De ondernemer erkent het ten onrechte verrekende bedrag en is bereid € 750 terug te betalen.
De arbiter wijst de eis van de kopers toe.
De procedurekosten van € 6.375,19 worden volledig aan de ondernemer doorbelast. Dit is standaard als de ondernemer voor meer dan 50% van de klachten is veroordeeld. De kopers krijgen het griffiegeld terug maar niet de kosten van rechtsbijstand.
RvA-Vonnis 81289 d.d. 17 oktober 2018